سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روانشناسی به زبان ساده

 
روش های درمان خانگی سیاتیک

این درد معمولا از قسمت پایین کمر شروع و به پشت ران رسیده و در نهایت به کل پا می رسد. این درد همراه با علائمی نظیر احساس سوزش و مومور شدن پا، درد شدید پا در حالت ایستاده و نشسته، و بی حسی و ضعف در کل پا و انگشتان است. 

سیاتیک معمولا به علت فتق و یا تضعیف دیسک اتفاق می افتد. همچنین سیاتیک ممکن است به علت آسیب و عفونت ستون فقرات، بیماری های تخریب کننده ی دیسک، بارداری، تنگی کانال نخاعی و … روی دهد.

گرچه درمان های مرسوم زیادی برای سیاتیک است، اما این نوع درمان ها صرفا برای مدت زمانی معلوم درد را تخفیف می دهند. علاوه بر این تزریق استروئید عوارض جانبی زیادی دارد.

شما می توانید درمان خانگی سیاتیک را امتحان کنید. علاوه بر این در بیشتر موارد پس از 6 هفته بیماری درمان می شود.
 
درمان خانگی سیاتیک در 10 روش جدید

1- کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای کاهش درد و تورم سیاتیک مفید است. گرما، گرفتگی عضلات را آرام می کند، که ممکن است این عضلات عصب سیاتیک را تحت فشار گذاشته و ایجاد درد کند.

شما همچنین می توانید درجه دما را تغییر داده و با کمپرس داغ شروع کرده و در نهایت کمپرس سرد کنید. برای کمپرس داغ از حرارت رطوبت دار مثل داغ کردن حوله با بخار استفاده کنید که اثر بخش تر باشد.

  •  یک کیسه آب گرم و یا یخ را بر روی ناحیه مورد نظر بین 15 تا 20 دقیقه قرار دهید.
  •  این کار را هر چند ساعت یک بار انجام دهید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.
  •  درصورت داشتن مشکلات قلبی از کمپرس سرد استفاده نکنید.

2- زرد چوبه

زرد چوبه یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای درمان سیاتیک به دلیل خاصیت ضد التهابیی که زرد چوبه دارد مفید است. به علت وجود کورکومین (curcumin) در زرد چوبه تورم و درد کاهش می یابد.
 
روش های درمان خانگی سیاتیک 
 

1 قاشق چایخوری زرد چوبه را به یک لیوان شیر اضافه کرده و همچنین می توانید چوب دارچین هم به آن اضافه کنید. حال می توانید با استفاده از عسل آن را شیرین کنید. این نوشیدنی را روزی یک الی دو بار بنوشید تا به نتیجه مثبت برسید.

روش دوم این است که به جای نوشیدنی از قرص مکمل آن استفاده کنید. این مکمل دارای دوز 250 میلی گرمی الی 500 میلی گرم است که روزانه 3 بار به مدت چند هفته از این قرص مکمل استفاده کنید. توجه کنید که:

زردچوبه برای کسانی که خون رقیقی دارند و یا دیابتی هستند مناسب نیست.

محل آسیب دیده را با روغن گل راعی 2 الی 3 بار در روز ماساژ داده تا بهتر شوید. روغن گل راعی خاصیت ضد التهابی داشته که درد و تورم سیاتیک را درمان می کند.

روش دیگر این است که 3 قاشق غذاخوری پودر جوز هندی و یک فنجان روغن کنجد را ترکیب کرده و حرارت می دهیم. سپس زمانی که از حرارت آن کم شد، ناحیه ی مورد نظر را با آن ماساژ می دهیم.

شما همچنین می توانید در ناحیه سیاتیک (نقاط فشاری) با توجه به شکل زیر ماساژ بدهید. چون دردی که در ناحیه ی پایین کمر، پشت و ران شما وجود دارد معمولا همراه با نقاط فشاری (trigger point) در عضلات کمر و پشت است.

4- ورزش

در زمانی که دچار درد سیاتیک شده اید، بایستی سطح فعالیت خود را حفظ کنید و ورزش را قطع نکنید. بعد از یک الی دو روز شروع درد سیاتیک، شما می توانید برنامه ی ورزشی منظم برای تقویت عضلات شکمی و کمر را شروع کنید. با تقویت عضلات مرکزی بهبودی شما سریعتر اتفاق می افتد.

کشیدن زانو به طرف قفسه سینه برای کاهش تحریک عصب سیاتیک و بهبود انعطاف پذیری فیله کمر بسیار مفید است.

  1. به پشت بر روی یک تشک دراز بکشید.
  2. با ثابت نگه داشتن بالا تنه زانو را به طرف قفسه سینه جمع کنید و نگه دارید.
  3.  با کنترل کردن تنفس پا را به حالت اولیه دراز کنید.
  4.  3 الی 5 مرتبه این کار را برای هر دو پا تمرین کنید.
  5.  در نهایت به جای تمرین دادن تک تک، هر دو پا را بصورت جفتی جمع کنید.

تمرینات نرمشی مختلفی برای تسکین سیاتیک وجود دارد که بعضا بهتر است این تمرینات توسط فرد متخصص انجام شود. این تمرینات عبارتند از:

  •     چرخش ستون فقرات (spinal rolling)
  •     حرکت زانو (knees rocking)
  •     فلور تویست (floor twist)
  •     بک بلاک ( منقبض کردن عضلات شکمی بطوریکه قوس کمر از بین برود backblock)
  •     کشش عضلات کمر (back extension)
  •     کشش عضلات همراه سیاتیک (sciatic-mibilizing stretches)
  •      تمرینات یوگا

 

منبع : برترین ها